Friggs checklistor vid tävlingar

Checklistor och beskrivningar för olika roller, aktiviteter och ansvarsområden vid Friggs tävlingar.

Innan tävling

Under tävling

Innan/Under tävling

Innan tävling

Tävlingskommitténs uppgifter

  • Planera vilka tävlingar som ska arrangeras samt kommunicera med Friggs styrelse
  • Bestämma datum som tävlingarna ska köras
  • Checka om datum passar med övriga islandshästsverige och travet
  • Planera propositioner samt publicera tidigt på Indta
  • Marknadsföra datumen i klubben, till funktionärer i vår grupp samt på närliggande klubbsidor i god tid 
  • Gör budget och följ upp
  • Bemanna de större posterna vid respektive tävling
  • Bestämma hur café och förtäring ska se ut på tävlingarna
  • Sponsring
  • Inventera och köpa rosetter och pokaler
  • Utvärdering PR facebook insta hemsida –  övergripande
  • Karta över området
  • Bestäm hur många funktionärer som behövs vid varje tävling.

Avstämning med Axevalla innan tävling

  • Be dem preparera oval- och passbanans underlag
  • Ge instruktioner om var domarbåsen ska stå
  • Ställa fram soptunnor och ev trottoarpratare
  • En skottkärra vid ovalbanan och en vid gräset utanför banan
  • Ta bort den stora harven så att inte den utgör en säkerhetsrisk i CR
  • Beställa boxar i god td och få reda på vilka boxnummer vi ska använda
  • Se till att alla stängsel är ok
  • Se till att det finns 4 st dressyrstaket att använda som avskiljare
  • Kontakt Axevalla: Patrik Gustavsson 0511-26316

Poster att bemanna

RollKommentar
Funktionärsansvarig
Tävlingsledare
Organisationsledare
IncheckKan ske digitalt kvällen innan
StallansvarigBeräkna hur många som behövs beroende på stl på tävling
Collecing ringBeräkna hur många som behövs beroende på stl på tävling
Prisutdelare
Sekretariatsansvarig samt medhjälpareBeräkna hur många som behövs beroende på stl på tävling
Speaker och musikansvarig
Caféansvaring samt medhjälpareBeräkna hur många som behövs beroende på stl på tävling
DomarsekreterareBeräkna hur många som behövs beroende på stl på tävling
Ekonomiansvarig
Ryttar och domarservice (café)Ansvaring blanketter och strykningar, ev domarkommentarer och fika till domare
Grindansvarig
SjukvårdViss sjukvårdsutbildning
Veterinär (Frigg håller med assistent)Kan behövas på vissa tävlingar beroende på nivå
HovslagareKan behövas på vissa tävlingar beroende på nivå
Bansladdare

Preparering tävlingsbana

Oval och passbana

  • Bär ut domarbord och stolar till domarbåsen, om vädret är lämpligt
  • Soptunnor ska ut på lämpliga platser
  • Avgränsa ovalbanan 250 från 300 med staket
  • Märka upp passbanan med aktuella markeringar
  • Avgränsa travbanan med t ex koner för att visa var uppvärmning får ske
  • Kolla ljudanläggning
  • Kolla teknisk utrustning
  • Ev cafeansvarig förbereder
  • Sekretariat förbereder, material som finns inlåst i A tränarlokalen ska bäras
  • till sekretariet eventuellt ska bord fram. Se materiallista
  • ev ska bord fram. Se materiallista
  • Skottkärra och grep på parkeringen samt på gräsplan där en del ekipage står ”parkerade”

Körhallen

  • Mät upp bana och ställ ut staket. Staket finns där hindermaterial finns
  • Gör en collectingring på utsidan – t ex med markering av stora koner
  • Kolla ljud
  • Kolla teknisk utrustning
  • Ställ ut domarbord och stolar + till collecting ring 
  • Skottkärra och grep på parkeringen 

Funktionärsschema

SchemaHeldagFMEM
Organisations
ledare
Tävlingsledare
Funtkionär
ansvarig
Sekretariat
ansvarig
Sekretariat 1
Musik
Speaker
Collectingring 1
Collectingring 2
Prisutdelare
Grindvakt
Bansladd
Domarsekr 1
Domarsekr 2
Domarsekr 3
Domarsekr 4
Domarsekr 5
Ansvaring
passgrenar
Caféansvarig
Café 1
Café 2
Ryttar- och domarservice
Incheckning
Stallansvarig
Veterinär samt assistent
Hovslagare
Ekonomi
Press- sociala medier
Sjukvård

Under tävling

Domarsekreterare

DomarsekreterareNärKommentar
Domarbås och stolar ställs ut
Vanligen dagen före
FöreGörs av föreberedelseteam dagen innan
Domarsekreterare är om möjligt med på domarmöteFöre
Hämta sekreterarmaterial vid tornet, för och under tävlingFöre
Under
Listor för finaler hämtas efter heat i sekretariatet
Kolla av med domare hur de vill ha hjälp. Vill de skriva själva på padda osv? Skriva kommentarer om det är aktuelltUnderKommentarer ska upp till café, där de deltagande hämtar
Ta med kaffekorg till café under lunchen för påfyllningUnder
Vara länk mellan domare och caféUnder
Städa båsen efter tävling. Ställa tillbaka bord och stolar vid collecting ringEfter

Funktionärsmöte

Hålls av funktionärsansvarig

  • Hälsa funktionärerna välkomna och tacka dem
  • Berätta om vilka roller de har och kort vad det innebär. Ha utskriven info med
  • Dela ut gula reflexvästar
  • Informera om var material finns och vart det ska ställas när dagen är slut
  • Informera om var lunch och fika serveras och vilka tider som gäller
  • Fånga upp signaler om oro eller om någon är missnöjd.
  • Informera om funktionärslotteri
  • Informera om till vem de ska vända sig om de har frågor
  • Var tydlig med att man städar upp på den positionen man haft för dagen och att man kollar om någon behöver hjälp innan man går hem.
  • Se till att alla har tillgång till messengergrupp och telefonlista till funktionärer samt vet var sjukvårdsansvarige finns placerad

Ryttarmöte

Hålls av tävlingsledaren

RyttarmöteKommentar
Hälsa välkommen
Informera om var man rider fram och vart vi inte får rida
Välja ryttarrepresentant samt suppleantRyttarrepresentant bildar team med domare och tävlingsledare om det inlämnas protest
Informera om toaletter
Presenterar domarna som berättar om tävlingen
Informera om vad som diskuterats på domarmötet som är relevant för ryttarna
Frågor om utrustning
Informera om stallregler
Informera om mockning och parkeringSkottkärra finns i körhallen
Gå igenom tidsprogram
Berätta om alternativ för fika och mat
Berätta var man lämnar strykningarMan blir diskad om man lämnar strykning senare än 1 h innan final
Berätta om ryttarförsäkranLämnas i caféet
Informera om regler för collecting ring:
– Ryttare får ej ta emot hjälp där
– Ekipage får ej gå ur collecting ring när man gått in i området

Domarmöte

Hålls av tävlingsledaren

  • Hälsa funktionärerna välkomna och tacka dem
  • Berätta om vilka roller de har och kort vad det innebär. Ha utskriven info med
  • Dela ut gula reflexvästar
  • Informera om var material finns och vart det ska ställas när dagen är slut
  • Informera om var lunch och fika serveras och vilka tider som gäller
  • Fånga upp signaler om oro eller om någon är missnöjd.
  • Informera om funktionärslotteri
  • Informera om till vem de ska vända sig om de har frågor
  • Var tydlig med att man städar upp på den positionen man haft för dagen och att man kollar om någon behöver hjälp innan man går hem.
  • Se till att alla har tillgång till messengergrupp och telefonlista till funktionärer samt vet var sjukvårdsansvarige finns placerad

Innan/Under tävling

Organisationsledare

Organisationsledaren (OL) har det övergripande ansvaret före, under och efter tävlingen. Tävlingsledaren (TL) har det sportsliga ansvaret och kan vara en person som anlitas enbart för tävlingsdagen.   Tävlingsledaren ska vara insatt i FEIF rules and regulations i stort och har ofta själv tävlings- och/eller domarerfarenhet Personen är vanligen från klubben och samarbetar med OL i förväg så det blir så få problem som möjligt för tävlingsorganisationen på plats, t ex genom bra planering av tidsprogram De båda posterna  är ansvariga för olika saker under tävlingsdagen.  På mindre tävlingar kan OL och TL vara samma person. Man är inte TL i sin egen tävlingsgren om man både är funktionär och tävlar. 

OrganisationsledareNärKommentar
OL gör proposition och tidsprogram ihop med sekretariat samt tävlingsledare (TL)Före
Under
Tillsammans med OL och sekretariat
OL gör ryttarbrev ihop med sekretariat och ev kontroll TLFöreTillsammans med sekretariat.
OL/TL gör domarschema tillsammans med sekretariatFöreTillsammans med sekretariat och tävlingsledare
OL deltar i ryttarmöte,
domarmöte och funktionärsmöte om möjligt
Under
OL/TL har säkerhetsansvar under hela tävlingenFöre
Under
Efter
Boka domare och ger information till domare (tidsprogram, boende etc) Före
Boka boende till domare (eller kollar sponsring), kolla ev spec kostFöre
OL bokar Axevalla samt beställer material som ska fram till tävlingen (se avstämningslista)Före
Under
Efter
OL ser till att tävlingen fungerar övergripande, TL sportsligt Före
Under
Efter
OL bokar veterinär till vissa tävlingarFöreOm det behövs pga tävlingens art
Domargåvor ska köpas in samt till ev extern tävlingsledare/sekretariatFöreDelegera
Spara lista över vilka som varit funktionärerEfterKommer från funktionärsansvarig
Bemanna med 3-6 pers vid behov, dagen före tävling, för att ställa iordning området.Före
Ta emot/hämta ev sponsorpriserFöre
Prata med sponsorer om reklamplats (hemsida, speakers utrop mm)Förewebmaster@frigg.se
Skicka tackkort till ev sponsorer, se till att sponsorer visas upp på Friggs digitala sidorEfter

Tävlingsledare

Organisationsledaren (OL) har det övergripande ansvaret före, under och efter tävlingen. Tävlingsledaren (TL) har det sportsliga ansvaret och kan vara en person som anlitas enbart för tävlingsdagen.   Tävlingsledaren ska vara insatt i FEIF rules and regulations i stort och har ofta själv tävlings- och/eller domarerfarenhet Personen är vanligen från klubben och samarbetar med OL i förväg så det blir så få problem som möjligt för tävlingsorganisationen på plats, t ex genom bra planering av tidsprogram De båda posterna  är ansvariga för olika saker under tävlingsdagen.  På mindre tävlingar kan OL och TL vara samma person. Man är inte TL i sin egen tävlingsgren om man både är funktionär och tävlar. 

TävlingsledareNärKommentar
Göra el kontrollera tidsprogram ihop med organisationsledare (OL) och sekretariatFöre
Under
Läsa ryttarbrev innan utskickFöre
Planera domarschema tillsammans med sekretariat, ev OLFöre
Stäm av med OL, FA och sekretariat att allt är under kontroll före under och efter tävlingFöre
Under
Efter
Se till att funktionärslista med telefon finns till samtliga Om funktionärsansvarig finns är det dennes jobb.Före
Håll domare underrättade om ev ändringar i schema osvFöre
Under
Informera domarna om klubben önskar att man delar ut Feather price – görs vid domarmötetFöre
Se till att publik och deltagare följer säkerhetsregler och ordningsreglerUnder
Kontrollera att banunderlaget är i tävlingsmässigt skickFöre
Under
Hålla i ryttarmöte samt domarmöte Före
Be domare sätta upp markeringar på ovalbanan för passen i F1/F2/F3Före
Förbered passbanan genom att sätta upp metermarkeringarUnder
Skaffa lämpliga funktionärer för tidtagning i passgrenarFöre
Förbered flaggor, tidtagarur, tidtagare/starter/domare, att alla vet sina platserUnder
Gör en sista koll att allt är städat och stängt efter tävlingenEfter
Övergripande ansvar för att strykningar kommer fram i tid. Sköts av caféansvarig.Före
Under
Efter
Material enl materiallista ska framFöre
Notera vad som behöver köpas in till nästa tävlingEfter
TL har huvudansvar för att materialet för domarnas utrustningskontroll fungerar, inkl hygien. Sekretariat inventerar. Före
Efter
Se till att alla har lämnat ryttarförsäkran. Ryttarna ska lämna dem i caféetFöre
Se till att bemanning finns dagen innan tävling 3-6 personerFöreOrganisationsledare
tävlingsledare
Fylla i  tävlingsrapport och skickar tillsammans med huvuddomaren till SIFEfterTävlingsledare tillsammans med domare

Sekretariat

Samarbetar med tävlings- och organisationsledare, domarsekreterare och incheckning.

SekretariatNär
Kommentar
Skapa tävlingsinbjudan tillsammans med tävlingsledare och organisationsledareFöre
Skapa ryttarbrev tillsammans med tävlings- och organisationsledareFöreBra om domare och funktionärsansvarig också får brevet
Ta emot anmälan och boxanmälan och ser till att giltig licens finnsFöre
Hantera tävlingen i IndtaFöre
Under
Efter
Skapa tidsprogram med tävlingsledareFöre
Under
Efter
Efterrapporterar in resultat
Lotta startlistor dagen innan tävling Före
Skicka startlistor till hemsideansvarigFöre
Inventera material: Paddor, El, Walkietalkie, datorer och skrivareFöre
Efter
Organiserar/Hanterar LH kappiFöre
Under
Samverka med domare, speaker, domarsekreterare och collecting ringFöre
Under
Efter
Fixa lista till incheckning inklusive boxnummerFöre
Se till att domare och domarsekreterare får Walkietalkies, paddor, pärmar med info och strykningslappar samt övrigt materialFöre
Under
Ge information till speakerFöre
Under
Kolla ljud. Glöm ej tänka på batterier till sändare!Före
Under
Uppdatera speakerpärm med startlistor och strykningarFöre
Under
Kolla musik och spellistor om inte DJ finnsFöre
Under
Skicka lista på de som ska ha box till stallansvarig om annan än incheckFöre
Lista på deltagare till collecting ringFöre
Under
Lista på pristagare till prisutdelareUnder
Uppdatera resultat KM och vandringspris. Ge info till hemsideansvarig och sociala medier ansvarig inklusive mediaUnder
Efter

Materialista

Collecting ring

  • Arm/benbindlar i färg
  • Pennfodral

Visitation Domare

  • Våg 2 st
  • Våtservetter
  • Plasthandskar
  • Skjutmått 2 st
  • Virkon
  • Grimma samt grimskaft

Sekratariat

  • Paddor
  • Skrivare
  • Dator
  • Walkie Talkie
  • Fyllda pennfodral
  • Power banks
  • Block
  • Papper till skrivare
  • Speakerpärmar
  • Domarpärmar

Samtliga funktionärer

  • Gula västar

Domare och sekreterare

  • Walkie talkie
  • Paddor
  • Powerbanks
  • Domarpärmar
  • ’Fyllda pennfodral

Prisutdelning

  • Rosetter i plastlådor 
  • Pokaler
  • Snygg bricka att lägga dem på vid prisutdelning  ev kompostgaller för sortering

Övrigt

  • Banderoller
  • Flaggor
  • Trottoarpratare

Incheckning- och stallansvarig

Samarbetar med organisations och tävlingsledare samt sekretariat

Incheckning på platsNärKommentar
Behöver ha en deltagarlista från sekretariatet inkl boxnummer.Före
Under
Ryttarförsäkran, ska lämnas i café FöreSka till sekretariat
Ange vilken box de tävlande ska haFöre
Kolla hästpassFöre
Meddela sekretariat omgående om någon inte checkat in (före första start på dagen)Före
Under
Kolla vaccination, incheckaren behöver vara insatt i SIFs vaccinationsregler Före
Incheckning dagen innan digitaltNärKommentar
Kolla hästpassFöre
Kolla licensFöre
Kolla vaccination, incheckaren behöver vara insatt i SIFs vaccinationsregler Före
StallansvarigNärKommentar
Stallansvarig är första ansiktet och har ett särskilt värdskap för våra gäster, presenterar sig gärna vid gästernas ankomstUnder
Ta emot ryttarförsäkran av de som hyr box. Den ska lämnas innan de lastar av. Övriga lämnar i caféUnder
Stallansvarig tar särskilt hand om nya och hjälper till vid behov, visar var man parkerar efter avlastning osv. Under
Var tillgänglig om någon vill köpa spån, kontrollera att de swishar till Axevalla, spånkod finns under fliken Axevalla (vi delar inte ut den utan följer med)Under
Kolla så att boxarna är mockade innan ekipage åker hem. Om de åker iväg utan att ha mockat debiterar vi dem.Efter
Kolla så det finns en skottkärra på parkeringen samt  platsen vid ovalbanan där folk står med hästar samt meddela var de ska tömma Före
Kolla säkerheten – bil och transport får bara stå vid stall under av- och pålastning. Kolla att folk inte binder hästar utanpå transport på parkeringUnder
Redovisa till kassören hur många boxar som använts.Efterkassor@frigg.se

Collecting ring samt övriga roller kring banan

Collecting ringNärKommentar
Kolla att våg, skjutmått och andra mätverktyg finns och att batterier fungerar samt att plasthandskar och våtservetter finnsCollectingringFöre
Under
Plocka fram bord samt plastback med collecting ringmaterial inkl färgarmbindlar, kontorsmaterial, plats att slänga skräp mmFöre
Märka upp ryttare med arm/benbindel i enlighet med startlistorna samt plocka av dem efter heatetUnder
Meddela speaker om ekipage inte kommer vid anrop (ekipagen har 3 anrop på sig innan de diskas) Under
Assistera domare vid ekipagekontroll av skoning och utrustningUnder
Kolla att våg, skjutmått och andra mätverktyg finns och att batterier fungerar samt att plasthandskar och våtservetter finnsFöre
Håll vänligt men bestämt borta publik och anhöriga. Ingen får hjälpa i collectingring, inget ekipage lämnar collectingring efter att de gått inUnder
Plocka iordning efter tävling och lägga tillbaka material på sin platsEfter
PrisutdelareNärKommentar
Inventera prismaterialet i form av rosetter och pokaler så utdelaren har en bra överblickFöre
Under
Förbered med rosetter inför varje klass, antalet ekipage i finalen kan variera, vissa klasser har ingen finalUnder
Dela ut rosetter och andra priser efter klasser, listor kommer från sekretariatetUnder
Plocka i ordning efteråt, ställ tillbaka material, inventera antal rosetter i varje färg, skriv på lista och ge till sekretariatEfter
BansladdareNärKommentar
Sladda banan vid pauser som är bestämt i tidsprogram. Ska ha bil med drag. Före
Under
Samverkar med OL/TL om man ska sladda mer eller mindre

Funktionärsansvarig samt café

Samarbetar tätt med organisations och tävlingsledare.

FuntkionärsansvarigNärKommentar
Utse och peppa funktionärer till tävlingen, tacka i efterhand Före
Under
Efter
Dela ut funktionärsschema till de olika rollernaFöre
Dela ut funktionärsvästarFöre
Övergripande ansvar ihop med OL för att det upplåst och iordningställt inför tävlingFöre
Göra och hålla i funktionärschemaFöre
Under
Hålla funktionärsmöteFörese instruktion
Övergripande ansvar ihop med OL/café att det blir iordningplockat och stängt efter tävlingEfter
Göra messengergrupp inför varje tävlingFöre
Instruera funktionärer samt se till att de får manualer i förhand eller hänvisa dem till hemsidaFöre
Under
Organisera vid behov där funktionärer saknas eller blir sjukaFöre
Under
Ansvara för utlottning i funktionärslotteriUnder
Skriv upp och spara lista över vilka som varit funktionärer EfterGe till organisationsledaren som sparar inför framtida funktionärsaktiviteter
Café ink mat till domare och funktionärerNärKommentar
Handla till café, tänk på intoleranser, har vi alternativ?Före
Inventera caféEfter
Kolla så att priser i  café verkar ok. Justera vid behov. Göra tydliga prislistor. Före
Under
Packa korgar till domare, sekretariat och collectingringFöre
Under
instruktion finns vad korgarna ska innehålla
Övergripande ansvar ihop med FA för att det blir iordningplockat och stängt i cafeétEfter
Beställa cateringmat till funktionärer, domare och ev beställningarFöre
Rapportera till TL när strykningar kommer inUnder

Domarkorg – bär ut innan första start

  • 1 stor kaffetermos, 1 tevatten, sockerbitar, tepåsar, massa mjölk
  • Mackor och frukt
  • Kall dryck, sött och bubbelvatten
  • Mycket godis, både smågodis och choklad
  • Muggar skedar servetter (fler än antalet i kuren – de fladdrar bort, blir smutsiga etc)
  • Efter lunch, fyll på med kaffe, kaka och ny kall dryck
  • Vid tävling som drar ut på tiden. Fyll på med smörgås

Press och sociala medier

Press/soc medierNärKommentar
Ser till att information kommer till lokalpressen i god tid innan tävlingFöre
Tar foto eller ser till att någon annan tar kortUnder
Skickar information till hemsideansvarigUnder
Efter
webmaster@frigg.se
Om inte journalist dyker upp så skicka in referat till tidningenEfter
Prata med journalister och informera om klubbenFöre
Lägg ut bilder på sociala medierUnder
Efter
Informera fotograf Ulrica vart kan hon skicka bilder och resultat för publiceringEfter