Online Casino Bonus Riktiga Pengar: Välj det tema som du gillar mest, från forntida Egypten till modern stil av kasinon.
  • Online Casino Odds - Eye of Horus är wild-symbolen i detta spel, vilket innebär att den kan ersätta alla andra symboler, förutom scatter och bonus, för att ge dig ännu fler potentiella vinster.
  • Gogo Casino 50 Free Spins: Om det inte räcker är kundsupporten utmärkt och tillgänglig större delen av dagen, så att kunderna kan kontakta supportteamet när det behövs.
  • Hur man vinner elektroniska maskiner I kasinot

    Vinnande Casino Strategi
    Den genomsnittliga uttagsperioden kan dock variera från 2 till 7 dagar, beroende på bankmetod.
    Det är Möjligt Att Vinna Pengar På Kasinot
    Om de någonsin kan övervaka bedrägerier på mobila enheter kan de få tillbaka de fria pengarna men jag skulle inte räkna med det, och verkligen de erbjudanden du får på insättning är mycket bättre med mindre begränsningar.
    Näve, det finns alla typer av Net Entertainment slots tillgängliga för dig.

    Säker vadslagning till roulette

    Tjana Pengar Casino Online
    Under varje runda får spelarna ytterligare kort och satsar på om de tycker att deras hand är den starkaste vid bordet.
    Online Kasinomaskiner
    I spelet baccarat är ett tåg en trend som fortsätter att visa och ge.
    Online Casino Med 1000 Euro Bonus

    Friggs checklistor vid tävlingar

    Checklistor och beskrivningar för olika roller, aktiviteter och ansvarsområden vid Friggs tävlingar.

    Innan tävling

    Under tävling

    Innan/Under tävling

    Innan tävling

    Tävlingskommitténs uppgifter

    • Planera vilka tävlingar som ska arrangeras samt kommunicera med Friggs styrelse
    • Bestämma datum som tävlingarna ska köras
    • Checka om datum passar med övriga islandshästsverige och travet
    • Planera propositioner samt publicera tidigt på Indta
    • Marknadsföra datumen i klubben, till funktionärer i vår grupp samt på närliggande klubbsidor i god tid 
    • Gör budget och följ upp
    • Bemanna de större posterna vid respektive tävling
    • Bestämma hur café och förtäring ska se ut på tävlingarna
    • Sponsring
    • Inventera och köpa rosetter och pokaler
    • Utvärdering PR facebook insta hemsida –  övergripande
    • Karta över området
    • Bestäm hur många funktionärer som behövs vid varje tävling.

    Avstämning med Axevalla innan tävling

    • Be dem preparera oval- och passbanans underlag
    • Ge instruktioner om var domarbåsen ska stå
    • Ställa fram soptunnor och ev trottoarpratare
    • En skottkärra vid ovalbanan och en vid gräset utanför banan
    • Ta bort den stora harven så att inte den utgör en säkerhetsrisk i CR
    • Beställa boxar i god td och få reda på vilka boxnummer vi ska använda
    • Se till att alla stängsel är ok
    • Se till att det finns 4 st dressyrstaket att använda som avskiljare
    • Kontakt Axevalla: Patrik Gustavsson 0511-26316

    Poster att bemanna

    RollKommentar
    Funktionärsansvarig
    Tävlingsledare
    Organisationsledare
    IncheckKan ske digitalt kvällen innan
    StallansvarigBeräkna hur många som behövs beroende på stl på tävling
    Collecing ringBeräkna hur många som behövs beroende på stl på tävling
    Prisutdelare
    Sekretariatsansvarig samt medhjälpareBeräkna hur många som behövs beroende på stl på tävling
    Speaker och musikansvarig
    Caféansvaring samt medhjälpareBeräkna hur många som behövs beroende på stl på tävling
    DomarsekreterareBeräkna hur många som behövs beroende på stl på tävling
    Ekonomiansvarig
    Ryttar och domarservice (café)Ansvaring blanketter och strykningar, ev domarkommentarer och fika till domare
    Grindansvarig
    SjukvårdViss sjukvårdsutbildning
    Veterinär (Frigg håller med assistent)Kan behövas på vissa tävlingar beroende på nivå
    HovslagareKan behövas på vissa tävlingar beroende på nivå
    Bansladdare

    Preparering tävlingsbana

    Oval och passbana

    • Bär ut domarbord och stolar till domarbåsen, om vädret är lämpligt
    • Soptunnor ska ut på lämpliga platser
    • Avgränsa ovalbanan 250 från 300 med staket
    • Märka upp passbanan med aktuella markeringar
    • Avgränsa travbanan med t ex koner för att visa var uppvärmning får ske
    • Kolla ljudanläggning
    • Kolla teknisk utrustning
    • Ev cafeansvarig förbereder
    • Sekretariat förbereder, material som finns inlåst i A tränarlokalen ska bäras
    • till sekretariet eventuellt ska bord fram. Se materiallista
    • ev ska bord fram. Se materiallista
    • Skottkärra och grep på parkeringen samt på gräsplan där en del ekipage står ”parkerade”

    Körhallen

    • Mät upp bana och ställ ut staket. Staket finns där hindermaterial finns
    • Gör en collectingring på utsidan – t ex med markering av stora koner
    • Kolla ljud
    • Kolla teknisk utrustning
    • Ställ ut domarbord och stolar + till collecting ring 
    • Skottkärra och grep på parkeringen 

    Funktionärsschema

    SchemaHeldagFMEM
    Organisations
    ledare
    Tävlingsledare
    Funtkionär
    ansvarig
    Sekretariat
    ansvarig
    Sekretariat 1
    Musik
    Speaker
    Collectingring 1
    Collectingring 2
    Prisutdelare
    Grindvakt
    Bansladd
    Domarsekr 1
    Domarsekr 2
    Domarsekr 3
    Domarsekr 4
    Domarsekr 5
    Ansvaring
    passgrenar
    Caféansvarig
    Café 1
    Café 2
    Ryttar- och domarservice
    Incheckning
    Stallansvarig
    Veterinär samt assistent
    Hovslagare
    Ekonomi
    Press- sociala medier
    Sjukvård

    Under tävling

    Domarsekreterare

    DomarsekreterareNärKommentar
    Domarbås och stolar ställs ut
    Vanligen dagen före
    FöreGörs av föreberedelseteam dagen innan
    Domarsekreterare är om möjligt med på domarmöteFöre
    Hämta sekreterarmaterial vid tornet, för och under tävlingFöre
    Under
    Listor för finaler hämtas efter heat i sekretariatet
    Kolla av med domare hur de vill ha hjälp. Vill de skriva själva på padda osv? Skriva kommentarer om det är aktuelltUnderKommentarer ska upp till café, där de deltagande hämtar
    Ta med kaffekorg till café under lunchen för påfyllningUnder
    Vara länk mellan domare och caféUnder
    Städa båsen efter tävling. Ställa tillbaka bord och stolar vid collecting ringEfter

    Funktionärsmöte

    Hålls av funktionärsansvarig

    • Hälsa funktionärerna välkomna och tacka dem
    • Berätta om vilka roller de har och kort vad det innebär. Ha utskriven info med
    • Dela ut gula reflexvästar
    • Informera om var material finns och vart det ska ställas när dagen är slut
    • Informera om var lunch och fika serveras och vilka tider som gäller
    • Fånga upp signaler om oro eller om någon är missnöjd.
    • Informera om funktionärslotteri
    • Informera om till vem de ska vända sig om de har frågor
    • Var tydlig med att man städar upp på den positionen man haft för dagen och att man kollar om någon behöver hjälp innan man går hem.
    • Se till att alla har tillgång till messengergrupp och telefonlista till funktionärer samt vet var sjukvårdsansvarige finns placerad

    Ryttarmöte

    Hålls av tävlingsledaren

    RyttarmöteKommentar
    Hälsa välkommen
    Informera om var man rider fram och vart vi inte får rida
    Välja ryttarrepresentant samt suppleantRyttarrepresentant bildar team med domare och tävlingsledare om det inlämnas protest
    Informera om toaletter
    Presenterar domarna som berättar om tävlingen
    Informera om vad som diskuterats på domarmötet som är relevant för ryttarna
    Frågor om utrustning
    Informera om stallregler
    Informera om mockning och parkeringSkottkärra finns i körhallen
    Gå igenom tidsprogram
    Berätta om alternativ för fika och mat
    Berätta var man lämnar strykningarMan blir diskad om man lämnar strykning senare än 1 h innan final
    Berätta om ryttarförsäkranLämnas i caféet
    Informera om regler för collecting ring:
    – Ryttare får ej ta emot hjälp där
    – Ekipage får ej gå ur collecting ring när man gått in i området

    Domarmöte

    Hålls av tävlingsledaren

    • Hälsa funktionärerna välkomna och tacka dem
    • Berätta om vilka roller de har och kort vad det innebär. Ha utskriven info med
    • Dela ut gula reflexvästar
    • Informera om var material finns och vart det ska ställas när dagen är slut
    • Informera om var lunch och fika serveras och vilka tider som gäller
    • Fånga upp signaler om oro eller om någon är missnöjd.
    • Informera om funktionärslotteri
    • Informera om till vem de ska vända sig om de har frågor
    • Var tydlig med att man städar upp på den positionen man haft för dagen och att man kollar om någon behöver hjälp innan man går hem.
    • Se till att alla har tillgång till messengergrupp och telefonlista till funktionärer samt vet var sjukvårdsansvarige finns placerad

    Innan/Under tävling

    Organisationsledare

    Organisationsledaren (OL) har det övergripande ansvaret före, under och efter tävlingen. Tävlingsledaren (TL) har det sportsliga ansvaret och kan vara en person som anlitas enbart för tävlingsdagen.   Tävlingsledaren ska vara insatt i FEIF rules and regulations i stort och har ofta själv tävlings- och/eller domarerfarenhet Personen är vanligen från klubben och samarbetar med OL i förväg så det blir så få problem som möjligt för tävlingsorganisationen på plats, t ex genom bra planering av tidsprogram De båda posterna  är ansvariga för olika saker under tävlingsdagen.  På mindre tävlingar kan OL och TL vara samma person. Man är inte TL i sin egen tävlingsgren om man både är funktionär och tävlar. 

    OrganisationsledareNärKommentar
    OL gör proposition och tidsprogram ihop med sekretariat samt tävlingsledare (TL)Före
    Under
    Tillsammans med OL och sekretariat
    OL gör ryttarbrev ihop med sekretariat och ev kontroll TLFöreTillsammans med sekretariat.
    OL/TL gör domarschema tillsammans med sekretariatFöreTillsammans med sekretariat och tävlingsledare
    OL deltar i ryttarmöte,
    domarmöte och funktionärsmöte om möjligt
    Under
    OL/TL har säkerhetsansvar under hela tävlingenFöre
    Under
    Efter
    Boka domare och ger information till domare (tidsprogram, boende etc) Före
    Boka boende till domare (eller kollar sponsring), kolla ev spec kostFöre
    OL bokar Axevalla samt beställer material som ska fram till tävlingen (se avstämningslista)Före
    Under
    Efter
    OL ser till att tävlingen fungerar övergripande, TL sportsligt Före
    Under
    Efter
    OL bokar veterinär till vissa tävlingarFöreOm det behövs pga tävlingens art
    Domargåvor ska köpas in samt till ev extern tävlingsledare/sekretariatFöreDelegera
    Spara lista över vilka som varit funktionärerEfterKommer från funktionärsansvarig
    Bemanna med 3-6 pers vid behov, dagen före tävling, för att ställa iordning området.Före
    Ta emot/hämta ev sponsorpriserFöre
    Prata med sponsorer om reklamplats (hemsida, speakers utrop mm)Förewebmaster@frigg.se
    Skicka tackkort till ev sponsorer, se till att sponsorer visas upp på Friggs digitala sidorEfter

    Tävlingsledare

    Organisationsledaren (OL) har det övergripande ansvaret före, under och efter tävlingen. Tävlingsledaren (TL) har det sportsliga ansvaret och kan vara en person som anlitas enbart för tävlingsdagen.   Tävlingsledaren ska vara insatt i FEIF rules and regulations i stort och har ofta själv tävlings- och/eller domarerfarenhet Personen är vanligen från klubben och samarbetar med OL i förväg så det blir så få problem som möjligt för tävlingsorganisationen på plats, t ex genom bra planering av tidsprogram De båda posterna  är ansvariga för olika saker under tävlingsdagen.  På mindre tävlingar kan OL och TL vara samma person. Man är inte TL i sin egen tävlingsgren om man både är funktionär och tävlar. 

    TävlingsledareNärKommentar
    Göra el kontrollera tidsprogram ihop med organisationsledare (OL) och sekretariatFöre
    Under
    Läsa ryttarbrev innan utskickFöre
    Planera domarschema tillsammans med sekretariat, ev OLFöre
    Stäm av med OL, FA och sekretariat att allt är under kontroll före under och efter tävlingFöre
    Under
    Efter
    Se till att funktionärslista med telefon finns till samtliga Om funktionärsansvarig finns är det dennes jobb.Före
    Håll domare underrättade om ev ändringar i schema osvFöre
    Under
    Informera domarna om klubben önskar att man delar ut Feather price – görs vid domarmötetFöre
    Se till att publik och deltagare följer säkerhetsregler och ordningsreglerUnder
    Kontrollera att banunderlaget är i tävlingsmässigt skickFöre
    Under
    Hålla i ryttarmöte samt domarmöte Före
    Be domare sätta upp markeringar på ovalbanan för passen i F1/F2/F3Före
    Förbered passbanan genom att sätta upp metermarkeringarUnder
    Skaffa lämpliga funktionärer för tidtagning i passgrenarFöre
    Förbered flaggor, tidtagarur, tidtagare/starter/domare, att alla vet sina platserUnder
    Gör en sista koll att allt är städat och stängt efter tävlingenEfter
    Övergripande ansvar för att strykningar kommer fram i tid. Sköts av caféansvarig.Före
    Under
    Efter
    Material enl materiallista ska framFöre
    Notera vad som behöver köpas in till nästa tävlingEfter
    TL har huvudansvar för att materialet för domarnas utrustningskontroll fungerar, inkl hygien. Sekretariat inventerar. Före
    Efter
    Se till att alla har lämnat ryttarförsäkran. Ryttarna ska lämna dem i caféetFöre
    Se till att bemanning finns dagen innan tävling 3-6 personerFöreOrganisationsledare
    tävlingsledare
    Fylla i  tävlingsrapport och skickar tillsammans med huvuddomaren till SIFEfterTävlingsledare tillsammans med domare

    Sekretariat

    Samarbetar med tävlings- och organisationsledare, domarsekreterare och incheckning.

    SekretariatNär
    Kommentar
    Skapa tävlingsinbjudan tillsammans med tävlingsledare och organisationsledareFöre
    Skapa ryttarbrev tillsammans med tävlings- och organisationsledareFöreBra om domare och funktionärsansvarig också får brevet
    Ta emot anmälan och boxanmälan och ser till att giltig licens finnsFöre
    Hantera tävlingen i IndtaFöre
    Under
    Efter
    Skapa tidsprogram med tävlingsledareFöre
    Under
    Efter
    Efterrapporterar in resultat
    Lotta startlistor dagen innan tävling Före
    Skicka startlistor till hemsideansvarigFöre
    Inventera material: Paddor, El, Walkietalkie, datorer och skrivareFöre
    Efter
    Organiserar/Hanterar LH kappiFöre
    Under
    Samverka med domare, speaker, domarsekreterare och collecting ringFöre
    Under
    Efter
    Fixa lista till incheckning inklusive boxnummerFöre
    Se till att domare och domarsekreterare får Walkietalkies, paddor, pärmar med info och strykningslappar samt övrigt materialFöre
    Under
    Ge information till speakerFöre
    Under
    Kolla ljud. Glöm ej tänka på batterier till sändare!Före
    Under
    Uppdatera speakerpärm med startlistor och strykningarFöre
    Under
    Kolla musik och spellistor om inte DJ finnsFöre
    Under
    Skicka lista på de som ska ha box till stallansvarig om annan än incheckFöre
    Lista på deltagare till collecting ringFöre
    Under
    Lista på pristagare till prisutdelareUnder
    Uppdatera resultat KM och vandringspris. Ge info till hemsideansvarig och sociala medier ansvarig inklusive mediaUnder
    Efter

    Materialista

    Collecting ring

    • Arm/benbindlar i färg
    • Pennfodral

    Visitation Domare

    • Våg 2 st
    • Våtservetter
    • Plasthandskar
    • Skjutmått 2 st
    • Virkon
    • Grimma samt grimskaft

    Sekratariat

    • Paddor
    • Skrivare
    • Dator
    • Walkie Talkie
    • Fyllda pennfodral
    • Power banks
    • Block
    • Papper till skrivare
    • Speakerpärmar
    • Domarpärmar

    Samtliga funktionärer

    • Gula västar

    Domare och sekreterare

    • Walkie talkie
    • Paddor
    • Powerbanks
    • Domarpärmar
    • ’Fyllda pennfodral

    Prisutdelning

    • Rosetter i plastlådor 
    • Pokaler
    • Snygg bricka att lägga dem på vid prisutdelning  ev kompostgaller för sortering

    Övrigt

    • Banderoller
    • Flaggor
    • Trottoarpratare

    Incheckning- och stallansvarig

    Samarbetar med organisations och tävlingsledare samt sekretariat

    Incheckning på platsNärKommentar
    Behöver ha en deltagarlista från sekretariatet inkl boxnummer.Före
    Under
    Ryttarförsäkran, ska lämnas i café FöreSka till sekretariat
    Ange vilken box de tävlande ska haFöre
    Kolla hästpassFöre
    Meddela sekretariat omgående om någon inte checkat in (före första start på dagen)Före
    Under
    Kolla vaccination, incheckaren behöver vara insatt i SIFs vaccinationsregler Före
    Incheckning dagen innan digitaltNärKommentar
    Kolla hästpassFöre
    Kolla licensFöre
    Kolla vaccination, incheckaren behöver vara insatt i SIFs vaccinationsregler Före
    StallansvarigNärKommentar
    Stallansvarig är första ansiktet och har ett särskilt värdskap för våra gäster, presenterar sig gärna vid gästernas ankomstUnder
    Ta emot ryttarförsäkran av de som hyr box. Den ska lämnas innan de lastar av. Övriga lämnar i caféUnder
    Stallansvarig tar särskilt hand om nya och hjälper till vid behov, visar var man parkerar efter avlastning osv. Under
    Var tillgänglig om någon vill köpa spån, kontrollera att de swishar till Axevalla, spånkod finns under fliken Axevalla (vi delar inte ut den utan följer med)Under
    Kolla så att boxarna är mockade innan ekipage åker hem. Om de åker iväg utan att ha mockat debiterar vi dem.Efter
    Kolla så det finns en skottkärra på parkeringen samt  platsen vid ovalbanan där folk står med hästar samt meddela var de ska tömma Före
    Kolla säkerheten – bil och transport får bara stå vid stall under av- och pålastning. Kolla att folk inte binder hästar utanpå transport på parkeringUnder
    Redovisa till kassören hur många boxar som använts.Efterkassor@frigg.se

    Collecting ring samt övriga roller kring banan

    Collecting ringNärKommentar
    Kolla att våg, skjutmått och andra mätverktyg finns och att batterier fungerar samt att plasthandskar och våtservetter finnsCollectingringFöre
    Under
    Plocka fram bord samt plastback med collecting ringmaterial inkl färgarmbindlar, kontorsmaterial, plats att slänga skräp mmFöre
    Märka upp ryttare med arm/benbindel i enlighet med startlistorna samt plocka av dem efter heatetUnder
    Meddela speaker om ekipage inte kommer vid anrop (ekipagen har 3 anrop på sig innan de diskas) Under
    Assistera domare vid ekipagekontroll av skoning och utrustningUnder
    Kolla att våg, skjutmått och andra mätverktyg finns och att batterier fungerar samt att plasthandskar och våtservetter finnsFöre
    Håll vänligt men bestämt borta publik och anhöriga. Ingen får hjälpa i collectingring, inget ekipage lämnar collectingring efter att de gått inUnder
    Plocka iordning efter tävling och lägga tillbaka material på sin platsEfter
    PrisutdelareNärKommentar
    Inventera prismaterialet i form av rosetter och pokaler så utdelaren har en bra överblickFöre
    Under
    Förbered med rosetter inför varje klass, antalet ekipage i finalen kan variera, vissa klasser har ingen finalUnder
    Dela ut rosetter och andra priser efter klasser, listor kommer från sekretariatetUnder
    Plocka i ordning efteråt, ställ tillbaka material, inventera antal rosetter i varje färg, skriv på lista och ge till sekretariatEfter
    BansladdareNärKommentar
    Sladda banan vid pauser som är bestämt i tidsprogram. Ska ha bil med drag. Före
    Under
    Samverkar med OL/TL om man ska sladda mer eller mindre

    Funktionärsansvarig samt café

    Samarbetar tätt med organisations och tävlingsledare.

    FuntkionärsansvarigNärKommentar
    Utse och peppa funktionärer till tävlingen, tacka i efterhand Före
    Under
    Efter
    Dela ut funktionärsschema till de olika rollernaFöre
    Dela ut funktionärsvästarFöre
    Övergripande ansvar ihop med OL för att det upplåst och iordningställt inför tävlingFöre
    Göra och hålla i funktionärschemaFöre
    Under
    Hålla funktionärsmöteFörese instruktion
    Övergripande ansvar ihop med OL/café att det blir iordningplockat och stängt efter tävlingEfter
    Göra messengergrupp inför varje tävlingFöre
    Instruera funktionärer samt se till att de får manualer i förhand eller hänvisa dem till hemsidaFöre
    Under
    Organisera vid behov där funktionärer saknas eller blir sjukaFöre
    Under
    Ansvara för utlottning i funktionärslotteriUnder
    Skriv upp och spara lista över vilka som varit funktionärer EfterGe till organisationsledaren som sparar inför framtida funktionärsaktiviteter
    Café ink mat till domare och funktionärerNärKommentar
    Handla till café, tänk på intoleranser, har vi alternativ?Före
    Inventera caféEfter
    Kolla så att priser i  café verkar ok. Justera vid behov. Göra tydliga prislistor. Före
    Under
    Packa korgar till domare, sekretariat och collectingringFöre
    Under
    instruktion finns vad korgarna ska innehålla
    Övergripande ansvar ihop med FA för att det blir iordningplockat och stängt i cafeétEfter
    Beställa cateringmat till funktionärer, domare och ev beställningarFöre
    Rapportera till TL när strykningar kommer inUnder

    Domarkorg – bär ut innan första start

    • 1 stor kaffetermos, 1 tevatten, sockerbitar, tepåsar, massa mjölk
    • Mackor och frukt
    • Kall dryck, sött och bubbelvatten
    • Mycket godis, både smågodis och choklad
    • Muggar skedar servetter (fler än antalet i kuren – de fladdrar bort, blir smutsiga etc)
    • Efter lunch, fyll på med kaffe, kaka och ny kall dryck
    • Vid tävling som drar ut på tiden. Fyll på med smörgås

    Press och sociala medier

    Press/soc medierNärKommentar
    Ser till att information kommer till lokalpressen i god tid innan tävlingFöre
    Tar foto eller ser till att någon annan tar kortUnder
    Skickar information till hemsideansvarigUnder
    Efter
    webmaster@frigg.se
    Om inte journalist dyker upp så skicka in referat till tidningenEfter
    Prata med journalister och informera om klubbenFöre
    Lägg ut bilder på sociala medierUnder
    Efter
    Informera fotograf Ulrica vart kan hon skicka bilder och resultat för publiceringEfter